Veliki Jastrebac - Obilićevo: Pruga uskog koloseka
![]() |
Austrougarski vojnici ispred stovarišta na Jastrepcu 1916. |
Ovu prugu su izgradili Austrougari tokom prvog svetskog rata, 1916. godine a kasnije su je koristili i Nemci tokom drugog svetskog rata. Pruga je kompletno skinuta 60-tih godina prošlog veka.
Autor: Rođa, pružni
radnik
Ja sam iz
podjastrebačkog sela kroz koje je pruga prolazila i dalje išla do
Kruševca i tako dalje do Obilićeva gde se nalazila pilana. Pruga je
najviše korištena za prevoz drva i drugih sirovina sa i ka
Jastrebcu. Nažalost od pruge je ostao samo put gde je prolazila,
koji je sada zarastao...
Više puta tokom
godine, bilo leti ili zimi, prošetam ovom stazom, deo rute pruge
koriste obližnji seljani kao put do svojih imanja i taj deo rute je
čist i lako prohodan. Kada se krene malo dalje vidi se da je priroda
uradila svoje.
![]() |
Austrougarska žičara na Jastrebcu 1916. |
Krećem od dela gde je pruga najbliža selu Buci, to je na samom izlazu sela prema Jastrebcu. Postoji put kojim se krene u brdo i za par minuta hoda ste na pruzi, dalje nastavljate ravno da se krećete. Pruga prolazi preko 3 potoka na ovom delu od 5 km. Na svakom potoku još uvek stoje kamenom zidani blokovi gde su se oslanjali mostovi preko potoka koji, neki, prelaze i 15m visine. Tokom celog puta je vidljivo kamenje kojim je osigurana pruga od erozije, potporni zid sa niže strane puta. Postoji i više velikih stena koje su uklesane da bi tu pruga prošla od kojih je jedna uklesana na pola pa se stiče utisak kao da ste u tunelu. Tu obično završavam svoje šetanje i vraćam se nazad.
Na ovoj američkoj
karti iz 1944. godine vidi se deo trase ove šumske železnice,
očigledno je da su Nemci za vreme II sv. rata obnovili ovu prugu na
postojećoj trasi.
…...............................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
Autor dodatka: Ivan, pružni radnik
Autor dodatka: Ivan, pružni radnik
Čitajući prethodni
tekst reših da sa drugarom, pasioniranim ljubiteljem železnice i
svega što je vezano za tu tematiku, pokušamo da nađemo trasu po
kojoj je išla pruga.
Prvi put smo "malo"
skrenuli sa kursa i šetali po šumi više od dva sata tražeći
trasu... Ali bezuspešno...
Kad smo malo bolje
pročitali temu odlučismo se za još jedan pokušaj.
Kad smo došli u
selo Buci naiđosmo na jednu staricu od preko 70 godina i pri samom
spominjanju pruge baba nam ko iz topa odgovori kako možemo doći do
nje.
Krenemo uzbrdo i
posle stotinak metara naiđemo na "raskrsnicu". Uzbrdo se
nastavlja kamena staza, a levo i desno staza koja više odgovara
trasi po kojoj je išla pruga. Krenemo levo i posle nekoliko desetina
metara blagog uspona naiđemo na deo odakle put ide nizbrdo. Nismo
smeli dalje jer je bilo visokog rastinja pa smo se plašili zmija.
Vratili smo se na
"raskrsnicu" i krenemo putem desno. Probijajući se kroz
rastinje polako uočavamo tucanik za prugu koji je napravljen od
okolnih stena. Posle nekog vremena naiđosmo na prvi "most",
tj. na kamene potpore za most preko koga je išla pruga. Sve je
obraslo rastinjem, jer je, priroda počela da uzima ono što je
njeno.
![]() |
Jastrebac, železnički most u izgradnji. |
...................................................................................................................................................................
Mašinsko odeljenje Zavoda za impregnaciju pragova
Ovaj zavod je pre
Prvog svetskog rata bio u Ćićevcu. Za potrebe predratne Srbije
kapacitet ovog zavoda bio je dovoljan. Posle nekoliko godina, 1907.
godine, zavod je prebačen u Kruševac. Instalirana je žičana
železnica od zavoda do planine Jastrebac odakle je donošena sva
građa i impregnirana u zavodskim radionicama. Za vreme okupacije u
Prvom svetskom ratu, Austrijanci, Nemci i Mađari u ogromnim
količinama odvlačili su građu i pragove, pa je Jastrebac dobrim
delom bio ogoljen. Pri povlačenju okupatorska vojska je uništila
sva postrojenja, a naše vlasti potpuno su demotnirale žičanu
železnicu. 30-ih godina 20. veka ovaj zavod je najveći u Kraljevini
Jugoslaviji. Posle Drugog svetskog rata zavod menja naziv u “Crvena
zastava”, a zatim u DIP “Savremeni dom” koji je, danas, u
stečaju.
Fotografija nastala
1938. godine.
Fotografija preuzeta
iz dnevnih novina “Politika”.
Comments
Post a Comment